Een lager vetpercentage krijgen

Het verlagen van je vetpercentage kan een principe heel simpel zijn, namelijk minder eten of meer bewegen, of een combinatie hiervan. Het menselijk lichaam werkt namelijk globaal gezien als volgt; Als je meer energie in de vorm van eten en drinken binnenkrijgt, dan dat je op een dag hoeft te verbruiken, dan wordt dit overschot in het lichaam opgeslagen als vet.

Hoe zit het nu ook alweer met vet?

Het hoeft dus niet zo te zijn dat als je op een dag heel weinig vet eet, maar jezelf wel helemaal vol stopt met koolhydraten en andere calorierijke producten, dat je vetpercentage dan afneemt. Koolhydraten worden namelijk als eerst afgebroken door het lichaam en omgezet in energie.

Als die hoeveelheid dus al voldoende is voor heel de dag, dan wordt al het vet, hoe weinig het ook is, direct opgeslagen in het lichaam. Daarnaast wordt een deel van de koolhydraten dat overtollig is ook nog eens opgeslagen als vet. Meer hierover lees je bij de professionals van Droog Trainen Academie: https://www.droogtrainenacademie.nl/vetpercentage-verlagen/

Negatieve calorie balans creëren

Het wordt dus al vrij snel duidelijk dat het krijgen van een vetpercentage neerkomt op ofwel minder eten ofwel meer bewegen. Op het moment dat je het niet vol kan houden om minder te gaan eten, dan kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld elke dag een uur te gaan sporten of wandelen.

Wanneer je calorie-inname lager is dan je calorieverbruik, dan zal het lichaam gebruik gaan maken van opgeslagen vet om toch aan voldoende energie te komen. Als dit proces zich dagelijks herhaalt, dan zul je binnen afzienbare tijd merken dat je vetpercentage significant omlaag is gegaan.